Uitgelicht

UILSKUIKENS ZIJN GERINGD

Op 24 april zijn bij de kinderboerderij "de Hofstede" in het Asserbos de drie uilskuikens geringd. De uilendeskundige gaf uitleg over de uiltjes. Volgens hem waren ze in goede konditie conform hun leeftijd. Heelbijzonder is dat als een uil op de rug legt hij/zijzich dood houdt. Ook mochten de belangstellenden de uiltjes even voorzichtig vasthouden voordat ze weer in het nest terug gezet werden.

14 april 2023 BEZOEK AAN HET KERKUILENVERBLIJF EN GESPREK OVER MOGELIJKE AANSCHAF VIDEOCAMERA'S   Vanmiddag is er een gesprek geweest over een nieuwe camera in de nestkast van de kerkuil in de nok van de kinderboerderij in het Asserbos. Onder leiding van Henk Boxma, lid uilenwerkgroep, Johan Wessel, Jan Dekker en Gerrit Eerland namens de Vereniging Vrienden van het Asserbos. Doel was de mogelijkheden te bekijken voor vervanging van de twee oude videocamera’s in de uilenkast en in de mezenkast.                                                                                                         De wens  werd uitgesproken dat beelden door Assenaren te zien zijn, liefst ook via een linkje op onze website. Er is op dit moment al een scherm in de kinderboerderij waarop je beelden kan zien.Verder bestaat ook de wens dat de beelden ook voor educatieve doeleinden gebruikt kunnen worden.Bij hun bezoek ondekten zij drie jonge kerkuilen en nog twee eieren die nog moeten uitkomen. Hierbij de foto's van de jonge uilen.

18 maart 2023 Feestelijke opening beleefbosje Duurzaamheidscentrum Assen
Bij het Duurzaamheidscentrum Assen werd op zaterdag 18 maart door Sonja van der Meer, directeur Stichting Het drentse Landschap en wethouder Bert Jan ten Oever het beleefbosje feestelijk geopend. Het beleefbosje is een initiatief van Stichting Het Drentse Landschap en is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Assen. In het beleefbosje ervaren bezoekers op kleine schaal de positieve invloed van bomen en planten, ook leert men meer over de eigen ecologische voetafdruk.Het centrale punt in het beleefbosje is een informatietafel. De informatietafel is tot stand gekomen met de betrokken partners: Vereniging van Vrienden van het Asserbos, WMD Drinkwater, Waterschap Hunze en Aa's, Gemeente Assen en Stichting Het Drentse Landschap. Zij hebben allen een stuk informatie verzorgd.

16 december 2022 DE IJSBAAN ZONDER IJS
Naar aanleiding van de helaas korte vorstperiode afgelopen week kwamen bij het bestuur van de Vereniging Vrienden van het Asserbos diverse emails binnen met de zelfde vraag: waarom staat de ijsbaan in het Asserbos niet onder water waardoor we helaas niet kunnen schaatsen op deze prachtige plek.

juni 2022 - PLANNEN OUDE VIJVER Een externe werkgroep heeft enige tijd geleden een plan gemaakt om o.a. een spreekgestoelte te plaatsen over de Oude vijver in het Asserbos. Het bestuur van de Vrienden Asserbos heeft besloten om hiertegen bezwaar aan te tekenen en aan te dringen op intrekking van dit plan. Meer kunt u hierover lezen op deze website onder het hoofd ARCHIEF / NIEUWSBRIEVEN / NIEUWSBRIEF VVHA JUNI 2022.

REACTIES OP NIEUWSBRIEF VAN JUNI 2022 Op de laatste Nieuwsbrief van juni 2022 van de Vrienden van het Asserbos die de leden van de vereniging onlangs ontvangen hebben, heeft het bestuur van de vereniging vele hartverwarmende en ondersteunende reacties gekregen.We willen de afzenders van deze reactie daarvoor hartelijk bedanken.De Nieuwsbrief van juni 2022 kunt u op deze website vinden in het ARCHIEF / NIEUWSBRIEVEN / NIEUWSBRIEF VVHA JUNI 2022

KERSTMIS 2021. Schaatsen op de ijsbaan Het vroor deze dagen zo dat het mogelijk was om op 2e Kerstdag op het ijs te schaatsen en dat werd meteen gedaan. Het was aardig koud maar het plezier voerde de boventoon.

Januari 2021: Na de kap van de vele naaldbomen die zijn aangetast door de letterzetter, is men vanaf 25 januari jl. begonnen met het verdere onderhoud van het Asserbos. Met name de bomen naast de paden vormen een mogelijk gevaar voor de voetganger. Sommige dode bomen worden gekapt, andere verliezen een paar takken en weer andere worden getopt.